Wielki wybuch! Małe ręce... Wielkie idee!
Dariusz Szymański
Twórcza praca z drewnem we wczesnym dzieciństwie
To są ekscytujące czasy. W ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania twórczą pracą z drewnem w edukacji wczesnoszkolnej. W niektórych przypadkach są to zajęcia zaczynające się od zera, w innych - odkurzanie stołu warsztatowego i wyciąganie narzędzi po wielu latach zaniedbania.
Jest to bardzo pożądane, ponieważ korzyści płynące z pracy z drewnem dla uczenia się i rozwoju dzieci są ogromne we wszystkich obszarach nauczania. Nauczyciele, którzy regularnie wykonują prace w drewnie , obserwują wyjątkowy poziom trwałego zaangażowania, głębokie skupienie i koncentrację, a także wytrwałość i upór w wykonywaniu trudnych zadań - zwłaszcza w rozwiązywaniu złożonych problemów. Nie jest niczym niezwykłym, że dzieci spędzają całe przedpołudnia przy stolarce. Praca w drewnie naprawdę angażuje ręce, umysły i serca.
Wzrost popularności stolarki nie jest zaskakujący, biorąc pod uwagę poziom zadowolenia dzieci i fakt, że dostarcza ona tak głębokich doświadczeń edukacyjnych. Ponowne zainteresowanie jest być może po części reakcją na nasz coraz bardziej cyfrowy świat, w którym dzieci uczą się korzystać z urządzeń mobilnych, zanim jeszcze nauczą się chodzić, a także na fakt, że obecnie "robienie" jest znowu w modzie, a zainteresowanie rękodziełem i recyklingiem jest być może reakcją na nasz zbyt zhomogenizowany świat. Praca w drewnie daje dzieciom doświadczenie tworzenia i naprawiania, co stanowi przeciwwagę dla powszechnej dziś kultury konsumowania i wyrzucania. Przyczynił się do tego również rozwój ruchu Szkół Leśnych, który propaguje pracę z narzędziami w środowisku leśnym.
Być może jednak największym czynnikiem była zmiana postawy, polegająca na odejściu od niechęci do ryzyka i nadmiernie rygorystycznych środków bezpieczeństwa i higieny pracy. W następstwie przeglądu Lorda Younga "Zdrowie i bezpieczeństwo 2010: Common Sense Common safety, a także późniejszych wytycznych Health and Safety Executive (2012), DoE (2013) i ostatnio Ofsted (2017), szkoły poczuły się zachęcone do przyjęcia bardziej zrównoważonego podejścia do ryzyka, a wiele placówek poczuło się pewniej, by ponownie zacząć stosować stolarkę. Jest to znacząca zmiana kulturowa i choć wciąż jest w powijakach, należy ją z całego serca docenić.
Istnieje Jest coś naprawdę wyjątkowego w stolarce. Jest tak różna od innych zajęć. zajęć. Zapach i dotyk drewna, używanie prawdziwych narzędzi, praca z naturalnym materiałem, dźwięk młotka i piły, ręce i umysły pracujące i umysły pracujące razem, aby wyrazić swoją wyobraźnię i rozwiązać problemy, wykorzystanie siły i koordynacji: wszystko to razem przyciąga uwagę małych dzieci. zainteresowanie.
Obserwujemy dzieci pracujące rękami, majsterkując, konstruując modele i pracując nad projektami, ale tak naprawdę Prawdziwa przemiana zachodzi wewnątrz dziecka - rozwój osobisty jest istotą pracy z drewnem.
Stolarka jest potężnym środkiem do budowania poczucia własnej wartości i pewności siebie. Dzieje się tak z kilku powodów. Dzieci czują się wzmocnione i dowartościowane, gdy powierza się im odpowiedzialność za pracę z prawdziwymi narzędziami. Wykonują zadania, które początkowo wydają im się trudne, rozwiązują problemy i wytrwale pracują nad zadaniami stanowiącymi wyzwanie. Wykazują satysfakcję z opanowania nowych umiejętności i są niezmiernie dumne ze swoich dzieł. To poczucie sprawczości i osiągnięć w widoczny sposób podnosi ich samoocenę i pewność siebie. Dzieci mają naturalne pragnienie konstruowania i budowania. Uczą się, jak działają różne rzeczy i odkrywają, że mogą kształtować świat wokół siebie poprzez tworzenie. To zaszczepia w dzieciach postawę "zrób to sam" i daje im silne poczucie sprawczości - proaktywne nastawienie do świata, przekonanie, że mogą go kształtować.
Analizując sesję pracy z drewnem, można dostrzec, jak wiele nauki jest w nią zaangażowanych. Obejmuje ona wszystkie obszary uczenia się i rozwoju oraz zachęca do łączenia różnych aspektów nauki. Wspiera aktualne myślenie o tym, jak dzieci uczą się najlepiej, wykorzystując wszystkie cechy efektywnego uczenia się, a tym samym budując w dzieciach pewność siebie, kreatywność i pasję do uczenia się przez całe życie. Praca w drewnie naprawdę może być centralnym elementem programu nauczania. Obejmuje ona myślenie matematyczne, badania naukowe, rozwijanie wiedzy technicznej, pogłębianie zrozumienia świata, a także rozwój fizyczny i koordynację, komunikację i język oraz rozwój osobisty i społeczny.
Prace w drewnie stanowią kolejne medium, za pomocą którego dzieci mogą wyrażać siebie. Umiejętności twórczego i krytycznego myślenia są kluczowe, zarówno jeśli chodzi o wyobraźnię, jak i rozwiązywanie problemów, ponieważ dzieci dokonują wyborów, znajdują rozwiązania, uczą się metodą prób i błędów oraz zastanawiają się nad swoją pracą.
Dzieci wciągają się w pracę, badając możliwości, stawiając czoła wyzwaniom i znajdując rozwiązania. Stolarstwo jest naprawdę bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o dostarczanie dzieciom możliwości rozwiązywania problemów i stawianie wyzwań. Nie znam żadnego innego zajęcia, które promowałoby kreatywność i krytyczne myślenie w taki sam sposób, jak stolarstwo i wierzę, że to właśnie stanowi o jego atrakcyjności i sukcesie.
Niektóre dzieci szczególnie dobrze czują się podczas pracy z drewnem, lubią pracę trójwymiarową i pracę ręczną. Trudno jest przewidzieć, kto zareaguje szczególnie pozytywnie, ponieważ umiejętności są tak różne od tych, które zwykle wykorzystuje się we wczesnych latach. Doświadczenie pracy z drewnem może być kluczem, który otworzy niektórym dzieciom drogę do nauki.
W ostatnich latach w szkołach podstawowych i średnich odnotowano wyraźny spadek popularności prac w drewnie, a mniej niż połowa uczniów w ciągu całej edukacji używa narzędzi.
Pewność siebie w pracy z narzędziami daje umiejętności na całe życie. Wiele dzieci będzie potrzebowało praktycznych umiejętności w swojej przyszłej pracy, a praca w drewnie we wczesnych latach może być ich jedynym doświadczeniem w pracy z narzędziami. Na szczęście praca z narzędziami pozostawia głębokie wspomnienia - więc nawet jeśli wczesna edukacja jest jedynym doświadczeniem dziecka związanym z pracą z drewnem, pozostawi ono długotrwałe wrażenia. Wielu dorosłych wspomina, że praca w drewnie w dzieciństwie jest jednym z tych wspomnień, które wciąż pozostają w pamięci.
Dzięki pracy w drewnie dzieci mogą rozwijać swoją wiedzę we własnym tempie i znajdować własne wyzwania. Po opanowaniu podstawowych umiejętności przechodzą do otwartej eksploracji - majsterkowania, badania możliwości, a następnie tworzenia niepowtarzalnych dzieł. Ich wyobraźnia, kreatywne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów naprawdę rozkwitają, gdy podejmują i pokonują nowe wyzwania.
Niektórzy nauczyciele i rodzice są zaskoczeni, że wprowadzamy prace w drewnie już u dzieci w wieku trzech lat, ale należy podkreślić, że jest to zajęcie o niskim stopniu ryzyka, jeśli jest odpowiednio prowadzone i monitorowane. Od wielu lat z powodzeniem pracujemy z dziećmi w wieku przedszkolnym i nie odnotowaliśmy żadnych poważnych incydentów.
Praca w drewnie jest jednym z najpopularniejszych zajęć, które łączy w sobie wiele nauki. Dzieci pracujące z drewnem nabywają umiejętności, które pozwolą im kształtować swój świat. Zapewnijmy wszystkim dzieciom tę cenną możliwość.
Autor:
Pete Moorhouse jest konsultantem ds. kreatywności we wczesnym wieku szkolnym i pedagogiem-artystą. Jest honorowym pracownikiem naukowym w Graduate School of Education na Uniwersytecie w Bristolu, gdzie prowadzi badania nad kreatywnym i krytycznym myśleniem we wczesnym wieku szkolnym. Pete jest trenerem stowarzyszonym wczesnej edukacji i prowadzi szkolenia w kraju i za granicą. Jego praca w szkole koncentruje się na rozwijaniu kreatywności dzieci, a jego praktyka jest inspirowana zasadami Froebelliego i praktyką Reggio Emilia. Pete jest wiodącym brytyjskim autorytetem w dziedzinie stolarki w edukacji wczesnoszkolnej, autorem kilku książek i artykułów w czasopismach, w tym "Learning Through Woodwork" (Routledge). Obecnie pracuje nad swoją najnowszą książką - "Creativity in Practice: Nurturing creative and critical thinking in early childhood education" (Wspieranie kreatywnego i krytycznego myślenia w edukacji wczesnoszkolnej). Pete zdobył krajową nagrodę (2019) od Creative Learning Guild za swoją pracę promującą kreatywność w edukacji.
Szkolenie CPD w zakresie stolarki jest dostępne
w całej Wielkiej Brytanii i dogłębnie analizuje wszystkie kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, a także
a także daje praktykom szansę na doświadczenie w pracy z drewnem.