Wskazówki i porady

Wygodne załatwienie sprawy w urzędzie

Monika Kościuk
Listopad 8 2016

Wsparcie firm

Fundusze Europejskie

Nie tak dawno rozpoczął się nowy rządowy projekt Obywatel, który ma sprawić, że ludzie dowiedzą się jak sprawnie załatwić sprawy w urzędzie bez nerwów. Zmienić ma się komunikacja na linii urzędnik – obywatel. Program ma pomagać w prostym komunikowaniu się urzędników z obywatelami. Zgodnie z przyjętymi zaleceniami informację przekazywane przez urzędników mają mieć prosty charakter, powinny być jasne oraz zrozumiałe dla odbiorców. Jeśli chce się to osiągnąć można korzystać z programu Obywatel, który składa się z trzech części portal, infolinia oraz podręcznik urzędników.

Wszystkie informacje w internecie

Główna część tego portalu to internetowy adres www.obywatel.gov.pl, gdzie mamy ponad 100 kart dla najbardziej popularnych usług, które są świadczone przez administrację dla obywateli. Dotyczą takich kwestii jak meldunki, zasiłki rodzicielskie, śluby, rozwody, zgodny czy świadczenia oraz kwestie związane z podatkami, rejestracja pojazdów a także służbą wojskową. To wszystko ma być stale uzupełnione o nowe karty informacyjne.

Dofinansowanie unijne

Projekt należy do części projektu pl.ID, który był realizowany w oparciu o środku z Unii Europejskiej z programu innowacyjna gospodarka, na który udało się uzyskać aż 236 mln zł. Można też zadzwonić Jeśli ktoś zamiast kontaktu internetowego woli bezpośredni z urzędnikiem mamy również dostępną specjalną infolinię. Dzwoniąc tam będzie można się dowiedzieć gdzie i w jaki sposób będzie można swoją sprawę załatwić. Mają również powstawać numery osobne dla ministerstw oraz urzędów wojewódzkich. Specjalna infolinia działa już w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Potrzebne informacje można uzyskać dzwoniąc pod numer telefonu 222 500 135 w godzinach pracy urzędu.

Innowacyjna gospodarka

Projekty unijne - Wytyczne językowe dla urzędników

W ramach tego projektu mają również pojawić się dwie publikacje, które wyjaśniają urzędnikom jak będzie trzeba rozmawiać z obywatelem. Pierwsza z nich to komunikacja pisemna. Chodzi o to, by urzędnicy w tych pismach jakie będą wysyłać do obywateli posługiwali się prostym językiem. Osoba, która będzie takie pismo dostawać z urzędu musi je zrozumieć i wiedzieć o co w takim piśmie będzie chodziło. Druga kwestia to rozpatrywanie sygnałów obywatelskich.

Tutaj chodzi o to, by sposób w jaki traktowane będą informację w listach, skargach czy petycjach był lepszy niż do tej pory. Obie publikacje dostępne są na stronie prowadzonej przez KPRM. Wszystko to ma zmierzać do sytuacji, w której obywatel będzie czuł się lepiej traktowany.

Udostępnij